Logo Le Roy tuin, de ecokathedraal van Heerenveen

22 juni 2024
Doe mee met de Le Roy-wandeling!
Ecocathedralen: waar mens, plant en dier samenwerken...
... en waar ruimte de tijd krijgt, en tijd de ruimte
Mirjam en Paul bij de ingang van hun groene wildernis aan de Horndijk in Leerdam
Mirjam en Paul bij de ingang van hun groene wildernis aan de Horndijk in Leerdam

Overal in Nederland zijn mensen op kleine en grotere schaal bezig om de biodiversiteit te vergroten door verwildering toe te laten. We kwamen op het spoor van Mirjam van Ewijk en Paul Grifhorst. Hier hun verhaal: 

Wie weleens over de Horndijk in Leerdam wandelt of fietst, is het misschien al opgevallen: een handgeschilderd bordje met de naam De Verwildering. Daarachter ligt een tuin die zich niets aantrekt van strakke heggen of keurige perkjes. Een zee van wilde bloemen, slingerende paadjes en zoemende insecten begroet de bezoeker. Deze natuurtuin – sinds 2020 volledig in eigendom van Mirjam Vogelzang en Paul Grifhorst – vormt een opvallend contrast met de aangeharkte tuinen die de dijk verder kenmerken.

Op een zonnige ochtend word ik gastvrij ontvangen op hun patio, die bijna volledig is overgenomen door bloeiende rozen. Een groene wildernis met een verhaal.

Mirjam en Paul

“Deze grond is al generaties lang in de familie," vertelt Mirjam. "Oorspronkelijk maakte het deel uit van een erfgoed dat zich uitstrekte van de Linge tot aan de Emmalaan. Door omstandigheden zijn veel percelen en huizen verkocht, en ook wij hebben een deel moeten afstaan. Maar wat we overhielden, is nog altijd groot genoeg om er een dagtaak aan te hebben – en dat ís het vaak ook.”

Samen beheren Mirjam en Paul de tuin met een uitgesproken visie. Hun inspiratie halen ze onder meer uit tuinarchitect Mien Ruys, ecopionier en kunstenaar Louis Le Roy en Mirjams moeder Ank Vogelzang, bekend om haar eigenzinnige, creatieve kijk op tuinieren. "Je kunt gerust zeggen dat we de tuin in haar geest beheren," glimlacht Paul. "Een plek waar planten mogen groeien zoals ze willen, en waar dieren zich welkom voelen."

Een oase voor biodiversiteit

Voor het echtpaar staat één ding vast: een tuin is geen decorstuk, maar een levend ecosysteem. "We proberen te werken met de principes van permacultuur – dus met de natuur mee, in plaats van ertegenin," legt Paul uit. "Biodiversiteit is voor ons het uitgangspunt, niet de esthetiek." Mirjam knikt: "Een tuin moet een oase zijn. Niet alleen voor mensen, maar vooral voor bomen, planten, vogels, bijen en vlinders."

Een belangrijk onderdeel van onze tuin is het 'voedselbos' dat naast de schoonheid ook eetbare rijkdom biedt: peren, appels, pruimen, druiven, wilde aardbeien, bramen, frambozen, vlierbessen en zelfs hop slingeren er tussen de bomen en struiken. “We oogsten op het ritme van de seizoenen,”zegt Mirjam. “Wat we niet gebruiken is voor de vogels en insecten.” Paul vult aan: 'We gooien hier niets weg – alles wordt zoveel mogelijk hergebruikt. Snoeisel, bladeren, takken: het vindt zijn weg terug in de tuin, als mulch, compost, bouwmateriaal of schuilplek.'

Toch is die benadering niet voor iedereen vanzelfsprekend. "Een enkele buur moet nog wennen aan onze ‘verwilderde’ aanpak," zegt Mirjam diplomatiek. "Maar we krijgen ook veel enthousiaste reacties van voorbijgangers en toeristen. Laatst nog werden we verrast door een spontaan bezoek van Peter Wouda, bouwmeester van de Ecokathedraal in Heerenveen. Mensen staan soms letterlijk stil en zeggen: ‘Wat een verademing!’” Paul hoopt dat dit interview mede bijdraagt aan “meer begrip voor ons werk en filosofie.”

Een nieuwe passie

Mirjam en Paul zijn beiden gepromoveerd in de sociale geneeskunde en hebben jarenlang gewerkt als wetenschappers in binnen- en buitenland. Sinds ze aan de Horndijk wonen wijden ze zich met volle overgave aan de tuin. "Het is ontzettend veel werk, hoor," lacht Mirjam. "Maar het geeft ook enorm veel voldoening." Soms kunnnen ze wel een paar extra handen gebruiken. “Ook wij worden een dagje ouder, " zegt Paul met een knipoog.

De toekomst van De Verwildering reikt verder dan groen. Paul is sinds zijn pensioen ook actief als beeldend kunstenaar. "We dromen ervan de tuin te combineren met kunstexposities. Een plek waar natuur, creativiteit en duurzaamheid samenkomen. “We hebben de ruimte – nu alleen de tijd nog."

Meewerken?

Wil je als vrijwilliger meewerken aan de Heerenveense ecokathedraal? Dat kan!
Neem even contact op, dan kijken we wat jij leuk vindt en wat je kan doen.
Of kom op een woensdagmorgen een keer langs. Dan zijn we er vaak aan het werk. 

Hou mij op de hoogte van updates op deze site

Agenda

Geen evenementen

The stage is yours!

 In de Le Roy-tuin bevindt zich een klein, sfeervol openluchttheater voor ongeveer 80 bezoekers. Ideaal voor het opvoeren van kleine voorstellingen van zang, voordracht, muziek, theater..... Mail of bel ons en vraag naar de mogelijkheden. 

thumb openlucht theater le roy tuin

Rondleiding of lezing over ecokathedralen?

Wilt u een rondleiding door de Le Roy tuin, of een lezing over ecokathedralen? Neem dan contact met ons op. Dat kan via mail of telefonisch op 06-24573020.

Stenen doneren?

Hebt u stenen over en wilt u deze doneren aan de Le Roy tuin? Neem dan eerst contact met ons op, dan hoort u direct of (en zo ja: waar) u de stenen kunt brengen. Het ongevraagd brengen (of ophalen) van materiaal is dus niet toegestaan.

tegels nk tegelwippen in ecokathedraal heerenveen

 

Zie ook:

Andere lange termijn kunstprojecten

Verschillende kunstenaars hebben zich op een of andere manier laten inspireren door de langetermijn, ook wel kathedraaldenken genoemd.  Een aantal interessante voorbeelden: 

  1. De Letters van Utrecht (02000 - zo lang er zaterdagen zijn): een gedicht dat letter voor letter elke zaterdag wordt geschreven in de binnenstad van Utrecht met behulp van stenen.
  2. De Tijdpyramide van Manfred Laber in Wemdinge, Duitsland
  3. De Future LIbrary (02014 - 02114) van Katie Paterson in Oslo, Denemarken.
  4. De Longplayer in Trinity Buoy Wharf in London, een muziekstuk dat 100 jaar duurt en te beluisteren is sinds 1 januari 2000.
  5. De Tropfensteinmachine ( 01996 - 02496 ) waarmee een druipsteen worde gemaakt in een museum in Hamburg. 

"Voor een goed begrip van hetgeen geschreven wordt, moet steeds worden bedacht dat wanneer de natuur ter sprake komt daar dan stééds natuurlijke processen mee bedoeld worden, maar nooit de natuur in haar tijdelijke verschijningsvorm". Louis G. Le Roy ( 01924 - 02012 )

"Als we bouwen, laten we dan bedenken dat we voor de eeuwigheid bouwen. Laat het niet zijn voor het huidige genot, nog voor het huidige gebruik alleen; Laat het een zodanig werk zijn dat onze nakomelingen ons er dankbaar voor zijn". John Ruskin ( 01819 - 01900 )